dinsdag 25 november 2014

Wiedewiedewiet

Onze jongens zijn er klaar voor! De lijstjes zijn geschreven, de kamer is opgeruimd en elke avond luisteren ze vol spanning of er al voetstappen klinken op het dak, want ze zijn braaf geweest ... a ja, de Sint heeft het zelf gezegd op tv.
Op school doen ze gezellig mee: schoenen, schoorstenen, liedjes en versjes passeerden allemaal de revue. Vol verwachting klopt hun hart ...

Gisteren verscheen Jens met een rode bol op zijn hand, meestal het teken dat ze de volgende dag iets moeten meenemen naar school.
'Jens waarom heb jij een rode bol op je hand?'
'Morgen moet ik verkleed als zwarte Piet naar school ... en jij gaat dat maken!'
'Zeker dat een muts niet genoeg is?'
'Nee, helemaal!'
 

Mmm ... die juffen hebben makkelijk spreken. ;-)
Ik had geen zin in een groot karwei, dus ik begon met de broek. In de kast lag nog een ongebruikte pyjama die te lang was voor Jens, maar te smal voor grote zus. De schaar erin en 2 rekkers om een pof-effect te krijgen.
Het bovenstuk tekende ik uit de losse pols. Ik legde gewoon een pyjamavestje op de stof en tekende er rond. De afgeknipte broekspijpen werden nu mouwen. Van de allerlaatste restjes blauwe nicky maakte ik onderaan flapjes en boordjes voor de hals en de mouwen. Een geel zigzaglintje maakte het af.
Voor de kraag nam ik een lange reep witte katoen. De buitenrand werkte ik af met een kantje. Ik legde plooitjes aan de hals en werkte af met witte biais. Zo heb je ineens een striklintje.

Het lijkt veel werk, maar omdat ik het niet zo nauw nam met de afwerking en mijn overlock door de stof liet racen, ging het best vooruit.



En zo kwam mijn Pietje vandaag uit school:


Muts: gekregen bij JBC
Stof: oude pyjama + Modecoupon
Patroon: uit de losse pols

En natuurlijk was een mutsje alleen ook genoeg geweest, maar stiekem vond mama het wel een leuke uitdaging. ;-)

4 opmerkingen: